Boom-bada-boom! Gandesc din nou si... iese fum

miercuri, septembrie 06, 2006

II. 2 B, X NOT 2 B: It’s really real?

Cum demonstram teoretic existenta lucrurilor? Pai, avem nevoie de cel putin doua adevaruri pentru a o confirma. Daca exista doar unul, atunci acel lucru poate fi o simpla anomalie. O impresie falsa. O reprezentare mincinoasa realizata pe baza unor simturi care ne-au inselat o singura data. Daca povestea se repeta, s-a putea sa nu fie chiar asa... Daca mai multi oameni receptioneaza acelasi fenomen, sansele ca el sa fie real sunt din ce in ce mai mari...

Acum ducem discutia la o alta scara... Mai larga... Existenta universului, a omului, a tot ceea ne inconjoara si, totodata, a ceea ce gasim inauntrul nostru. Pentru ca nu ne raportam numai la limitele universului ci ne indreptam atentia si spre interior... La nivel micro. De ce? Pentru ca nu stim, deocamdata, decat in teorie pana unde poate fi divizat un atom... Si cand vorbim de limite, fie ca e vorba despre marginea spatiului cosmic, fie ca discutam despre unitatea care sta la baza vietii, avem de parcurs un drum extrem de lung pana la imposibil...

Eu nu cred in existenta lumii... Sunt insa fortat sa o iau de-a gata... Sa ma conformez la ea.

De ce nu cred? Pentru ca nu am primit, pana acum, nici o dovada clara ca ar exista.

Am purtat discutia asta in numeroase randuri cu diverse persoane... Sa luam un exemplu simplu, nu stiu cat de fericit... Existenta soarelui. Lumea ma intreaba: Il vezi? Simti caldura lui? Simti efectele lui? Iar eu raspund: Nu stiu! Simturile mele ma pot insela. Nimeni nu-mi confirma ca ele sunt reale. Nu stiu cat de mult ma pot bizui pe ele pentru ca fac parte din acelasi sistem de referinta cu soarele... Degeaba soarele e verde daca ochii mei il vad galben. Ati prins ideea?

Sau, daca sunt orb din nastere si n-am vazut niciodata soarele? Si daca m-am nascut si am trait intr-o pestera unde n-am cunoscut niciodata caldura lui? Poti sa ma convingi, atunci, tu ca exista soare?

Revenind la ideea de la inceput... Cunoscand numai un singur sistem de referinta, in speta - cel in care ne desfasuram asa zisa existenta, nu putem fi decat subiectivi in ceea ce-l priveste... O judecata obiectiva poate fi atinsa numai in cazul in care ne putem raporta la mai multe sisteme de referinta. Numai cand dovezile vin din mai multe sensuri si reusim sa triangulam prin ele, de exemplu – soarele, atunci vom fi in stare sa-i recunostem existenta...

Niciun comentariu: